Vårt formål er å levere vann til medlemmene våre som er innenfor kravene til drikkevannsforskriften.
Vannkilden vår er et naturlig overflate-vann. Dette gir som så mange steder i Norge et vedvarende problem med humus som gir farge på vannet. I løpet av 2024 vil det bli installert en ny renseprosess som vi tror vil løse mye av problemet. I tillegg skal rentvannstankene renses for her kan det bygge seg opp humus over tid. Rengjøringen av tankene skal gjøres av eksterne og det må helt ideelle forhold til for å få gjennomført dette. Med en gang disse oppstår vil disse bli renset.
Vannprøver
Vi sender inn vannprøver hver måned til analyse for å kvalitetsikre vannkvaliteten. Det tas vannprøver både før og etter i renseprosessen. Disse analyseres av et eksternt firma – Eurofins.
I tillegg kan det bli tatt prøver ved mistanke om feil. Systemet varsel ved mistanke om feil på anlegget, medlemmene varsler styret om feil, eller vannprøvene gjør at vi må lete etter feil. Tilsynspersonalet undersøker årsaken.
Her er mer info om vannprøver og vi viser vannprøver minimum for tre år tilbake.
Tiltak ved dårlig vannkvalitet eller leveringsproblemer
Anlegget varsler tilsynspersonalet ved en rekke feil. Det varsles f.eks ved mistanke om brudd. Skulle det være mistanke om at vannet har dårlig kvalitet eller prøvene viser det, sender vi sms til medlemmene. For å få disse varslene meld deg på sms-listen vår. I tillegg varslers Mattilsynet.
Ved mistanke om feil sjekker tilsynspersonalet anlegget, og retter skulle det være en feil. Dette kan ta varierende grad av tid. Det kan særlig ta tid hvis utstyr som gravemaskin eller eksterne må leies inn.